Strategia de marketing: reprezintă funcţia de legătură între obiective şi măsurile care trebuie să asigure realizarea obiectivelor. Aceasta constituie linia generală, orientarea pentru acţiune pe piaţă şi pe termen lung şi regulile pe care întreprinderea îşi propune să le urmeze în domeniul marketingului.
Strategia de marketing urmăreşte ca, în concordanţă cu principiile prin politica de marketing, să fie creat un plan de ansamblu – numit plan strategic de marketing - pentru a coordona şi a face efective orientarea şi eforturile de marketing pe termen lung în vederea atingerii obiectivelor pe piaţă.
Ca activitate practică, ea se realizează în anumite condiţii de structură şi mobilitate ale resurselor şi capacităţilor întreprinderii şi ale mediului, pe o perioadă determinată. De aceea, pentru a fi corectă sub aspectul conţinutului, strategia trebuie să aibă în vedere următoarele:
Existenţa, caracteristicile şi structura mijloacelor de care dispune întreprinderea în privinţa factorilor de marketing.
Strategia iniţială şi dezvoltării ulterioare să se bazeze pe cunoaşterea factorilor de mediu, pe depistarea sensului şi intensităţii influenţei acestora.
Modalităţile în care pot fi armonizate resursele şi capacităţile întreprinderii cu forţele dinamice ale mediului pentru utilizarea acestora din urmă ca factori de potenţare a acţiunilor ei pe piaţă sau de surmontare a unor restricţii de mediu sau de limitele întreprinderii.
I.1.2. Tactica de marketing: reprezintă acţiunile, căile şi modalităţile concrete de realizare a strategiei jucând rolul de instrument pentru realizarea şi detalierea acesteia.
Prin tactică se combină elementele mixului de marketing şi acesta este utilizat efectiv în cadrul unor programe concrete, detaliate, cu activităţi pentru executarea cărora se alocă resursele financiare, materiale şi persoanele necesare.
Relaţiile între politică, strategia şi tactica de marketing, între cele trei concepte şi activităţi practice se stabilesc relaţii dinamice , de strânsă interdependenţă şi condiţionare.
I.1.3. Politica de marketing stabileşte obiectivele şi principiile generale care orientează marketingul întreprinderii. Prin obiectivele sale, politica de marketing orientează gândirea şi acţiunea strategică, precedându-le, iar prin intermediul regulilor şi principiilor sale directoare le ghidează, însoţindu-le şi filtrându-le în permanenţă, în acest mod, ea încadrează strategiile şi tacticile, regăsindu-le în acestea.
Obiectivele, principiile şi regulile stabilite de politica de marketing sunt precizate prin strategie, care fixează direcţia pe care trebuie să o urmeze întreprinderea în domeniul marketingului. Direcţia este detaliată, la rândul său, prin acţiuni tactice care sunt incluse într-un program de marketing ale cărui conţinut include activităţile concrete ce trebuie realizate în mod efectiv, resursele necesare pentru executarea lor, perioadele de timp, termenele şi persoanele responsabile. Pe de o parte, strategia condiţionează tacticile, pe de altă parte, pentru a satisface cerinţele strategiei, pot fi puse la punct şi utilizate mai mai multe tactici, concretizate în programe diferite. Acest lucru este posibil şi datorită faptului că strategia este orientată şi pe perioade lungi de timp, pe când tactica este valabilă pe termen scurt, având caracter operativ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu